Ako vznikli medové raňajky

Už dlhšie sme počuli, že včelári z okolia chodia po školách robiť medové raňajky. Trochu sme sa o to zaujímali a tak sme zistili, že prvotná myšlienka propagácie včelárstva vzišla zo Slovinska, kde mali veľmi pozitívne ohlasy. Európska únia tiež podporuje toto podujatie. Cieľom iniciatívy je ponúknuť deťom tradičné zdravé potraviny domáceho pôvodu a prostredníctvom nich vytvoriť podnety, ktoré môžu zvýšiť sebestačnosť krajiny v produkcii medu, masla, domáceho pečiva, ovocia a zeleniny a v konečnom dôsledku tak pomôcť domácemu potravinárskemu priemyslu k riešeniu nepriaznivej ekonomickej situácie. Ďalším z cieľov je upozorniť nielen deti v materských a základných školách, ale aj širokú verejnosť na dôležitosť raňajok a zdravého stravovania vôbec, ale aj na výhody lokálne pestovaných potravín, na dôležitosť včelárstva pre ďalšiu poľnohospodársku produkciu. Avšak tieto krásne slová zostali pominulé roky bez povšimnutia a nie sú slovenským zväzom včelárov také raňajky pravidelne organizované a teda ani finančné prostriedky nie sú na to pre včelárov vyčlenené. Je to len na spolupráci jednotlivých včelárov s materskými škôlkami, školami, čo je veľká škoda. Pre včelára by bolo ideálne po ukončení sezóny mať vedľajší príjem aj z osvety počas zimného obdobia. Veríme, že sa trochu zmobilizujú mladí aj starší včelári a takéto raňajky budú pravidelne organizované na všetkých školách aspoň raz ročne, čo bolo dohodnuté na tretí novembrový piatok.

A teraz náš príbeh:

Jedného dňa ma ako matku v materskom centre oslovila vedúca, keďže včelárime, či si nechceme prísť odprezentovať naše výrobky. Prišla som domov a povedala to manželovi včelárovi a on, že im môžeme urobiť medové raňajky. Vtedy sme ešte netušili, čo všetko sa udeje.

Keďže sme to chceli urobiť skôr ako osvetu ohľadom včelárenia a včelích produktov a nie ako prezenčnú akciu, tak ma ako matku, ktorá sa zaujímala o Montessori dielničky a hľadala rôzne zdroje ako sa učiť nenásilne a formou hry, keďže môj 1,5 ročný synček dlho nevydržal pri ničom, napadlo, že Montessori dielničky na tému včela by mohli byť fajn (v tom čase sme mali doma asi 3 knižky o včelárení pre deti a 1 pomôcku, ktorú mi odporučila kamarátka). A tak začali prípravy a každodenné vyhľadávanie možností a pomôcok, ktoré boli pre nás cenovo dostupné a keď nám to rodinný rozpočet dovolil, nakúpili sme postupne alebo aj doma zhotovili. Trvalo to niekoľko mesiacov, kým sme urobili prvé skúšobné medové raňajky zadarmo pre detičky v CVC Domino (do 3 rokov) – Lienočky, kde sme chodili (chodíme) s Félixom 2-krát týždenne. Vedúcej sa nápad veľmi páčil a napriek našim prvotným obavám z niečoho nového sme mali u mamičiek aj detičiek veľký úspech. Vedúca hneď chcela medové raňajky aj pre svoju vnučku do materskej školy. Hneď potom nasledovala pol dňová akcia s medovými raňajkami aj so vstupným v Baby Centre Púpavienky, kde sme mali tiež úspech, no účasť bola tak akurát na to, aby sme mali na náklady s prípravou spojené.  Potom sme urobili v rámci projektu Zelenej škôlky medové raňajky v MŠ Krškany, kde prišla aj Televízia a pani učiteľky si sami pripravili Montessori aktivity a boli veľmi kreatívne za čo ich veľmi oceňujeme, lebo vieme koľko je s tým práce od nápadu, po realizáciu. Potom sme skúšali aj žiadať o grant cez Slovenský zväz včelárov v nadácii Slovenskej sporiteľne Mám na to, kde sme sa dostali do prvej 100-ky vybraných projektov, hoci na finančnú podporu to nestačilo. No a takto sa to celé rozbehlo a my sme už na jeseň 2018 boli v ďalších škôlkach za symbolický poplatok za náklady. Na nový rok v januári začali chodiť dopyty častejšie, lebo sa pani riaditeľky a učiteľky rozprávali a momentálne sa akoby stávalo pravidlom, že vždy keď sa vraciame z medových raňajok príde ďalší dopyt. Veľmi si ceníme vašu podporu, to, že šírite dobrú vec ďalej. Nás to stojí dosť energie, manažmentu okolo, času pri prípravách, manžela dovoleniek, ale veríme, že toto má zmysel.   Učiť deti interaktívne, formou hry o včelách, ktoré sú pre ľudstvo tak dôležité stvorenia, a ktorých každoročne na svete ubúda kvôli rozličným environmentálnym tlakom. Formou environmentálnej výchovy sa dá deti krásne učiť aký dôležitý je každý malý tvor na tejto planéte a tak vychovávať zodpovedných mladých ľudí, ktorým nie je ľahostajné, kde žijú.